Digitale ressurser om 22. juli

22. Juli-senteret forvalter det viktige samfunnsoppdraget knyttet til formidling av kunnskap om terrorangrepene som skjedde ved regjeringskvartalet og Utøya i 2011. Nå lanseres to nye digitale ressurser som kan brukes av både barn og voksne for å lære mer om 22. juli. De er utviklet i samarbeid med 22. juli-senteret, Knowit og Melkeveien på illustrasjon.

Oppdragsgiver: 22. juli-senteret UX-design og utvikling: Knowit Experience Illustrasjon: Simen Gulliksen og Mathilde Lidvang

 

Utforsk åstedene

For å forstå hva som skjedde 22. juli må man å forstå åstedene. Gjennom ressursen Utforsk åstedene får man oversikt. Her kan man navigere seg gjennom regjeringskvartalet og Utøya, og lære mer om stedene før, under og etter angrepene. Denne ressursen kan brukes både av elever i undervisningssammenheng, og allmennheten forøvrig.

 

Gjennom presise og detaljerte isometriske oversiktsillustrasjoner ser man hvor ulike bygninger og steder er plassert i forhold til hverandre. Åstedene er trekt fram fra omgivelsene, og gjengitt i et lesbart format. Det er første gang åstedene er fremstilt på denne måten, og den nye oversikten gir et bedre utgangspunkt for å forstå vitneberetninger og hendelsesforløp.

 

Hva er 22. juli

Mange av dagens skoleelever var ikke født da terrorangrepet skjedde. Likevel får de med seg at det snakkes om, og er nysgjerrige. Det har vært en stor etterspørsel etter undervisningsressurser som tar for seg 22. juli på en alderstilpasset måte – derfor ble nettressursen Hva er 22. juli utviklet. Den retter seg mot barn i alderen 8-13, og er en tidslinje som barn kan trygt kan navigere alene, eller i undervisningssammenheng. Ressursen er en kronologisk gjennomgang av hendelsene, med illustrasjon som bærende element i fortellingen.

 

Det er gjort nøye vurderinger rundt samspillet mellom tekst og bilde - ikke alt man leser egner seg å få formidlet visuelt. Derfor viser illustrasjonene øyeblikkene før terroren inntreffer, og setter fokus på det gode som blir angrepet. Det er dette gode vi skal være med å bygge opp igjen. Samtidig skal illustrasjonene være ærlige og konkrete, og gi barna svar på grunnleggende forståelse, uten bruk av symbolikk som må fortolkes.

 
 
Previous
Previous

Ibelin

Next
Next

Forum for utvikling og miljø